חדשות

הדרך לייצור דם תורם אוניברסלי עוברת דרך חיידקי המעיים

חוקרים בשוודיה גילו דרך להמרת דם המאפשרת מתן עירויי דם למטופלים עם דם מסוג O מכל סוג דם אחר

תרומת דם. אילוסטרציה

חוקרים מדווחים על גילוי דרך להמיר תאי דם מסוגים שסוג דם O אינו מקבל בתרומה ובכך לאפשר עירוי דם גם למטופלים עם דם מסוג O מכל סוג דם אחר. לשיטתם, חיידק המעי Akkermansia muciniphila מייצר אנזימים המסוגלים להסיר אנטיגנים הקשורים לקבוצת דם ABO על פני השטח של תאי דם אדומים, מה שיכול לעזור לספק דם למי שזקוק לו בהיעדר תורמים מתאימים.

במחקר שפורסם בשבוע שעבר (ב') בכתב העת Nature Microbiology, החוקרים מדווחים כי למרות שהמחקר עדיין בשלב מוקדם, הם מאמינים שהם הצליחו להסיר כמה אנטיגנים נוספים שנסיונות קודמים לא הצליחו להסירם מתאי דם אדומים מסוג A ו-B באמצעות השיטה.

לתאי דם אדומים אנושיים מבנים ספציפיים של סוכרים מורכבים (אנטיגנים) המגדירים את ארבע קבוצות הדם ABO,יA,יB,יAB ו-O. אנטיגנים אלה שולטים בהתאמה בין התורמים והמקבלים לעירוי דם ולהשתלת איברים.

אם הדרך שהחוקרים מציגים תוכיח את עצמה בבדיקה קלינית, היא יכולה לעזור לאנשים עם קבוצת הדם O שאינם מסוגלים לקבל דם מקבוצת A,יB או AB בגלל האנטיגנים התגובתיים על פני השטח של תאי דם אדומים, הגורמים לדחיית התרומה. המרת סוג דם A או B בהצלחה לדם תורם אוניברסלי ABO יכולה לענות על המחסור במנות דם מסוג O ולהפחית באופן ניכר את הלוגיסטיקה והעלויות הכרוכות כיום באחסון ארבעה סוגי דם שונים.

החוקרים, מאוניברסיטת לונד בשוודיה והאוניברסיטה הטכנית של דנמרק (DTU), משרטטים את ציוני הדרך לתגלית ובין השאר מציינים כי "בשנת 1982 נעשתה לראשונה המרה אנזימטית של תאי דם אדומים מקבוצה A ו/או B לקבוצה האוניברסלית ABO (דם ECO) תוך שימוש ב-α-galactosidase מפולי קפה כדי להמיר אנטיגנים B ל-H. בשנת 2019 זוהתה מערכת דאצטילאז/ α-galactosaminidase רציפה להמרת אנטיגן באמצעות ספריית הגנום של חיידקי המעי האנושי".

צוותי המחקר גילו תערובות חדשות של אנזימים מחיידק המעי האנושי Akkermansia muciniphila הניזון על ידי פירוק הריר המכסה את פני המעיים ודומה לזה שנמצא על תאי הדם. חיידקי המעי A. muciniphila מפרקים מוצינים ומוצינים של O-glycans הנמצאים על תאי דם אדומים. במחקר זה החוקרים העריכו את יכולתם של 24 אנזימים שאותם בדקו שמקורם ב-A. muciniphila להפוך מגוון אנטיגנים לדם A ו-B ולמעשה לייצר דם תורם לדם מסוג O. הם השתמשו באנזימים הללו לעיבוד מאות דגימות דם.

החוקרים מסבירים כי על פי השיטה, התאימות לפלזמה של קבוצת דם O במעבדה גבוהה בהרבה מאשר בשיטות המרה קודמות וכי הם הצליחו למצוא שילוב אנזימים שהפך ביעילות את האנטיגנים A ו-B.

"לראשונה נמצא כי שילוב האנזים לא רק מסיר את האנטיגנים A ו-B, אלא גם גרסאות מורחבות שלא הוכרו בעבר כבעייתיות לבטיחות העירוי. אנחנו קרובים ליכולת לייצר דם אוניברסלי מתורמי קבוצה B, בעוד שיש עדיין עבודה על מנת להמיר את הדם המורכב יותר מקבוצה A", אמר פרופ' מאהר אבו חכם, מוביל המחקר ב-DTU ואחד המדענים הבכירים מאחורי התגלית. "אנו מתמקדים כעת בבדיקה אם יש מכשולים נוספים וכיצד אנו יכולים לשפר את האנזימים כדי להגיע למטרה הסופית של ייצור דם אוניברסלי".

כאמור, הרעיון של שימוש באנזימים ליצירת דם תורם אוניברסלי הוצג כבר לפני יותר מ-40 שנה ומאז התגלו אנזימים בעלי יעילות גבוהה יותר להסרת אנטיגנים A ו-B, אך החוקרים עדיין אינם מסוגלים להסביר או לבטל את כל התגובות החיסוניות הקשורות לדם. החוקרים הגישו בקשה לפטנט על האנזימים החדשים ועל השיטה לטיפול באנזימים.

נושאים קשורים:  סוגי דם,  תרומות דם,  חדשות,  מחקרים
תגובות